Het is weer deze tijd van het jaar de tijd dat de meeste nieuwe games uitkomen, waaronder FIFA 19. Ik ga jullie vertellen wat de veranderingen zijn bij FIFA 19 ten opzichte van FIFA 18.
Geschiedenis
FIFA is door de jaren heen een begrip geworden onder de gamers, zo wordt er elk jaar sinds 1993 (FIFA ’94) een FIFA gemaakt en met succes! Gedurende het FIFA-imperium heeft EA (Electronic Arts, de maker van het spel FIFA) met FIFA één echte concurrent gehad, namelijk PES (welke gemaakt wordt door het bedrijf Konami) is haar concurrent PES nog wel dichtbij gekomen, maar de laatste jaren groeit het marktaandeel van FIFA flink.
De verwachting is dat dit alleen maar door gaat groeien, aangezien EA nu ook de Champions League officieel gelicenseerd heeft. Deze licentie was de afgelopen 10 jaar juist in het bezit van Konami.
Consoles
De nieuwe FIFA 19 is te spelen op veel verschillende consoles, namelijk:
- Playstation 3 & 4
- Xbox 360 & One
- PC
- Nintendo Switch
- Polygon
FIFA 19
Door het hoge niveau van een game als FIFA 18 is het voor EA lastig om veel vernieuwingen aan te brengen op grafisch gebied aan te brengen. Het meeste is er namelijk al. Toch heeft EA ook met de nieuwe FIFA 19 weer uitgepakt qua vernieuwingen. Zo zijn de volgende onderdelen toegevoegd:
Echte Moves
Een voetbalspel moet natuurlijk zoveel mogelijk lijken op een echte voetbalwedstrijd. Daarom heeft EA ervoor gezorgd dat er nog meer echte moves in FIFA 19 verwerkt zitten. Dit door professionele spelers trucjes en bewegingen te laten maken in een speciaal pak vol met sensoren. Hiermee konden de bewegingen gemakkelijk in de computer opgeslagen worden en gebruikt worden voor FIFA 19.
Verdedigen & Aanvallen
Ook op verdedigend en aanvallend gebied hebben er dit jaar weer een aantal veranderingen plaatsgevonden, te beginnen met het verdedigen.
Verdedigen
Bij de introductie van FIFA 18 was er al een enorme verandering omtrent het verdedigen, maar bij FIFA 19 is het verdedigen nog wat anders gemaakt. Met nieuwe tactieken kun je je verdediging volop druk laten zetten, of juist op de laatste lijn laten spelen. Daarnaast kun je nu precies bepalen waar een speler moet staan en kun je gemakkelijker naar de juiste speler veranderen door een nieuwe grijze cursor. Daartegenover staat dat je in FIFA 19 nog steeds goed op moet letten met je slidings, voordat je het weet ligt je gehele verdediging open.
Oftewel verdedigen is nog realistischer geworden, maar zeker niet makkelijker.
Aanvallen
In FIFA 19 zijn er ook een aantal veranderingen op aanvallend gebied, waaronder op tactisch gebied. Zo kun je nu precies bepalen hoeveel spelers naar voren moeten gaan tijdens een corner, hoe je backs op moeten komen en kun je tactieken vooraf bedenken die je gedurende de wedstrijd in kunt zetten als je bijvoorbeeld voor of achter staat.
Ook is het afwerken in veel opzichten veranderd. Zo kun je door twee keer op het ”schiet” knopje te drukken precies bepalen hoe hard je schiet en waar de bal naar toe moet. Oftewel schieten in FIFA 19 is veel realistischer geworden.
Daarnaast zijn er ook een aantal kleine veranderingen op het gebied van:
- Corners
- Passen
- Skillmoves
‘’First Touch System’’
In aanvulling op het veranderde verdedigen en aanvallen heeft EA nog een gave verbetering toegepast, namelijk ”First Touch” (eerste aanname).
Bij voetbal is een goede aanname net zo belangrijk als een pass, dit heeft EA ook opgepakt met haar nieuwe update. Zo kun je in FIFA 19 bepalen hoe je speler een bal aanneemt en hem vervolgens meeneemt.
Ook heeft EA de 50/50 battles veranderd. Dit zijn de momenten waarbij de bal tussen twee spelers in valt. De kans dat de betere speler dit duel nu wint is een stuk groter geworden. Wat ook past bij het ‘’echter’’ maken van de game.
UEFA Champions League
Zoals al eerder toegelicht zit de UEFA Champions League in FIFA 19, deze mooie toevoeging is gelijk gelijk verwerkt in onder andere de aftrap, de carrière modus, de Journey en FIFA Ultimate Team (FUT).
Geüpdatete Journey
Ook de verhaallijn van de Journey is in FIFA 19, net als in vorige jaargangen, geüpdatet. Voor diegene die niet weten wat de Journey inhoudt; in deze gamemodus speel je als Alex Hunter, kleinzoon van de legendarische Jim Hunter. Met hem speel je wedstrijden en maak je belangrijke beslissingen, die het verloop van het verhaal veranderen.
Dit jaar is de Champions League toegevoegd aan the Journey, oftewel je gaat met Alex de Champions League in. Let’s go Alex! The Journey is helaas wel alleen beschikbaar op de Playstation 4, Xbox One en PC.
Nieuwe Spelmodussen
Dit jaar heeft EA ook weer een aantal spelmodussen toegevoegd bij het onderdeel ”aftrap” waaronder:
- Geen regels: oftewel alles kan en mag, geen kaarten, gewoon scoren.
- Afstand schieten: oftewel doelpunten van buiten het strafschopgebied tellen voor twee. De goals erin gelden nog gewoon als een.
- Rennen: een makkelijke gamemode waarbij je van het ene punt naar het andere punt moet rennen om punten te verzamelen.
- Volleys & kopballen: alleen als je scoort met een volley of een kopbal geldt je goal.
- Survival: als je scoort gaat er een speler bij je weg. Probeer zoveel mogelijk te scoren en tegelijk te overleven met weinig spelers.
Bij alle spelmodussen staat één ding vast, plezier gegarandeerd!
FUT divisions
Misschien wel de grootste gamemode binnen FIFA; Ultimate Team, heeft ook een update gehad. Naast de Champions League, is ook de gamemode ”Division Rivals” toegevoegd. Deze gamemode begint met het spelen van een aantal kwalificatie wedstrijden, die jou een bepaalde skill rating geven. Deze skill rating bepaald vervolgens in welke divisie je terecht komt. Een hogere skill rating zorgt ervoor dat je in een hogere divisie terecht komt, met betere rewards en de kans om je te kwalificeren voor de Weekend League. Oftewel met deze nieuwe modus binnen FUT speel je veel vaker tegen gelijkwaardige tegenstanders, wat elke wedstrijd veel leuker en spannender maakt.
EA heeft dus in FIFA 19 ten opzichte van FIFA 18 een aantal mooie veranderingen doorgevoerd die ervoor zorgen dat het zeker de moeite waard is om FIFA 19 te halen. Alvast veel succes met winnen!